Październik 14, 2019

O czym pamiętać kupując używany motocykl?

Kupno motocykla to często bardzo kosztowna inwestycja. Dlatego podczas oględzin wymarzonego jednośladu warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które mogą oszczędzić późniejszych dużych kosztów.

Ogumienie

Pierwsza rzecz, na jaką należy zwrócić uwagę, jest stan ogumienia. Warto nie tylko sprawdzić poziom wytarcia bieżnika, ale również datę produkcji opony. Dlaczego? Ponieważ po pewnym czasie mogą one tracić swoje właściwości, takie jak chociażby przyczepność, a jak wiadomo poślizg na motocyklu prawie zawsze kończy się niebezpiecznym upadkiem.

Praca silnika

Posłuchanie silnika to absolutna podstawa, nie trzeba tutaj wcale być specjalistą, by wiedzieć, że coś nie działa do końca tak jak powinno. Nierównomierna praca, grzechot czy inne niecodzienne dźwięki powinny od razu zwrócić uwagę. Warto również wcześniej posłuchać, jak działa silnik modelu, którym jest się zainteresowanym. Dzięki temu podczas oględzin będzie miało się dobre porównanie.

Akcesoria

Mimo że mało kto zwraca uwagę na takie drobnostki jak gmole, oparcie pasażera czy przednia owiewka, są to elementy który cena nierzadko przekracza kilkaset złotych, dlatego ich obecność lub brak są możliwością sporej negocjacji ceny.

Rok produkcji ważniejszy niż przebieg

O tym należy pamiętać z prostego względu. Wiele modeli podczas wieloletniej produkcji przechodzi istotne usprawnienia, często nawet na przestrzeni jednego roku, właśnie dlatego młody rocznik powinien być dużo ważniejszym wyznacznikiem niż ewentualny przebieg, szczególnie w motocyklach, które nie są sprzętami sportowymi. W egzemplarzach turystycznych czy crusierach nawet mimo wielu przejechanych kilometrów, nie będzie dużo bardziej zniszczonych podzespołów, dlaczego? Są to motocykle, które charakteryzuje spokojny sposób jazdy, często jednostajną prędkością, takie warunki nie sprzyjają zużyciu części. Dla porównania można przytoczyć przykład Yamahy Virago 535, która z roku na rok zyskała aż prawie 5 litrów więcej pojemności na paliwo. Jak widać jest to bardzo duża różnica, szczególnie dla osób świadomych tego, że przed tą modyfikacją zatankowanie do pełna oznaczało wlanie zaledwie 7,5 l.

Aspekty wizualne

Tutaj jest ważna zasada – elementy chromowane są ważniejsze od lakieru. Dlaczego? Motocykle mają stosunkowo mało powierzchni pokrytych lakierem, dlatego nawet w przypadku kompleksowego lakierowania koszt nie będzie duży, zupełnie przeciwna sytuacja pojawia się przy potrzebie chromowania nawet pojedynczej części, może to być ogromny wydatek.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *