Listopad 22, 2019

Francuska petarda

Hot hatche to nieduże samochody, których ponadprzeciętne osiągi sprawiają, że doskonale spiszą się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na torze wyścigowym. Jednym z najpopularniejszych przedstawicieli tego segmentu jest Citroen Saxo VTS. Francuski maluch produkowany na przełomie XX i XXI wieku zyskał grono zwolenników dzięki świetnym właściwościom jezdnym oraz przystępnym kosztom zakupu i eksploatacji.

Historia modelu

Saxo to bliźniaczy model z Peugeotem 106. Na rynek został wprowadzony w 1996 roku. Rok później światło dzienne ujrzała topowa wersja samochodu, oznaczona symbolem VTS. Pod jej maskę trafił silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 118KM. Względem słabszych odmian, VTS posiadał także ulepszone zawieszenie oraz wydajniejszy układ hamulcowy. Z zewnątrz wyróżniał się pakietem stylizacyjnym, w skład którego wchodziły poszerzenia błotników oraz efektowniejsze zderzaki. Przełom lat 1999 i 2000 przyniósł face lifting. Nowy model posiadał zmienione przednie reflektory oraz grill, inne klosze tylnych lamp oraz drobne zmiany we wnętrzu. Niedługo później, ze względów ekologicznych, silniki zyskały nowe oprogramowanie sterujące ich pracą oraz zmodyfikowane układy wydechowe. W 2003 roku zakończono produkcję Saxo, zastępując go nowszym C2.

Saxo VTS obecnie

Mały francuski hot hatch, pomimo swojego podeszłego już wieku, nadal jest samochodem poszukiwanym i cenionym. Wyróżnia się on niskim kosztem utrzymania oraz sporą bezawaryjnością. Ceny części eksploatacyjnych, takich jak chociażby elementy zawieszenia czy układu hamulcowego, są znacznie atrakcyjniejsze niż w przypadku nowszych pojazdów. Nie bez znaczenie jest także niskie spalanie. Rozpędzający się do „setki” w niewiele ponad 7 sekund samochód, potrzebuje zaledwie około 8 litrów benzyny na 100 kilometrów. Zakup Saxo VTS w dobrym stanie technicznym to wydatek rzędu 10 – 12 tysięcy złotych. W ogłoszeniach znaleźć można sporo znacznie tańszych egzemplarzy, jednak z reguły posiadają one wiele usterek i wymagają sporych inwestycji. Najsłabszym punktem auta spod znaku szewronów jest tylne zawieszenie w postaci belki skrętnej oraz narażona na korozję podłoga bagażnika, która nie posiada fabrycznej konserwacji.

Citroen Saxo w sportowej wersji VTS to bardzo ciekawy samochód w rozsądnych pieniądzach. Osiągami oraz właściwościami jezdnymi w niczym nie ustępuje znacznie nowocześniejszym konstrukcjom, a cena jego zakupu oraz koszty utrzymania to zaledwie mały procent tego, na co musimy być gotowi nabywając któregoś z nowych hot hatchy.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *